Thursday 8 December 2011

Orkestra cina

      Orkestra cina , merupakan salah satu tradisional daripada kaum cina . Saya telah belajar "er-hu"  pada masa yang panjang , tetapi sampai sekarang telah berhentinya .

http://www.baidu.com/



      Ia merupakan salah satu alat muzik yang saya menguasai . Malah saya serta kumpulan orkestra saya telah mengadakan pelbagai persembahan di tempat tinggal saya . Malah kami juga mengadakan persembahan di Kelantan , ia merupakan pengalaman yang manis dan dikenangi oleh saya .

      Walaupun ia hanya ada dua batang kord , tetapi bukan mudah untuk menguasainya .....Maka kita perlu belajar note dan nota , mengenali cara-cara menguasainya .

      Di Malaysia terdapat ramai orang yang suka alat muzik orkestra cina dan memndangkan ia sebagai kerja cari makan . Harap tradisional ini akan diteruskan selama-lamanya....

No comments:

Post a Comment